Translate

onsdag 25 januari 2012

Dammsugartrauma

 

Det där med att köpa dammsugarpåsar

Alltså, jag har glömt köpa dammsugarpåsar i flera veckor. Den stackarn som sitter i är nödtorftigt tömd minst två gånger! Att det ska vara så svårt. Så i dag när jag var inne på Konsum kom jag på det. Gick där och kollade efter dessa tingestar och insåg så småningom att det finns inte några. De hade inga dammsugarpåsar på Konsum! Varför skulle det vara självklart? Man har blivit så van att allt finns att köpa överallt. Jag, en kvinna i medelålderns tid var helt enkelt inte beredd på att dammsugarpåsarnas självklarhet stannat i medeltiden, jaja eller åtminstone i elbutiken bredvid. Kanske inte så konstigt om Konsum kapitulerat i fråga om dessa inte billiga små påsar. Varför är de förresten så dyra?

Väl inne i Elbutiken så inser jag en annan sak. Varför är det alltid på samma vis? Man vet ju inte vilken påse som passar i den egna dammsugaren där hemma. Det finns bara en liten aning om hur det ska se ut i fästet. Vad heter den? Volta, Elektrolux... en Nilfisk vet jag ju att det inte är. Jo en Volta så är det, en Volta. Vad bra att de två vanliga märkena har samma påsar, det gör ju urvalet lite enklare, eller...

Medelålders kvinna (jag alltså) börjar snart svettas i butiken, damen som expedierar kämpar som en blå för att finna just den rätta påsen. Där! säger jag, eller rättare sagt väser fram med min katarriga röst, en Gemini är det, det är jag säker på. Bra! 80 spänn, ut till bilen och hem till hunden. Dammsugaren står där den stannade sist. Den heter inte Gemini, den heter Bolero. Hur i helskotta kan man döpa dammsugare till något sådant på 2000-talet? Gör det den mer attraktiv? Kanske, eller så är det lättare än ett nummer. Varför inte Volta 850 eller Miele 260 eller nått. Snart är man då inne på Volta Bolero i alla fall, så det är väl bara att gilla läget.

I dammsugarens barndom kom mannen hem till sin fru med en ny teknisk pryl och var säkert rätt stolt över att ha ägnat hennes arbete i hemmet en tanke. Minns att jag såg en väldigt tidig annons just om detta, under min utbildning och vi diskuterade reklam. Den välklädda hemmafrun står där med sin dammsugare och ett leende på läpparna. Texten i annonsen var ungefär så här: "Alla kvinnor borde få en dammsugare av sin man, det gör arbetet så mycket enklare..." Tiderna förändras. Nu klarar kvinnorna av att både köpa dammsugare och byta påse i den, bara man hittar rätt påse förstås. Kära nån, undrar hur en man hade gjort, förmodligen hade han kontrollerat vad maskinen heter, jäklar också, jag är nästan säker på det.

Påsarna får jag byta i alla fall, för Bolero gillar inte Gemini. Det var nog bättre förr när mannen hade full koll på vad vi kvinnor behöver, eller.........;-))




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar