Translate

måndag 25 juni 2012

...och det var vuxna människor!

Turbulens i arbetsliv och övriga liv...
Firade midsommar med ett antal rökbomber och Kvinnan som själv la ner den övningen för ett antal år sedan insåg plötsligt vad ineffektiv man blir om man röker.

Föräldrar som inte kan titta till sina barn som far runt eftersom "- men kan inte du, jag röker ju...", värd och värdinna som hela tiden springer ifrån för att röka. Det tar en timme, minst, att få ordning på något så enkelt som att plocka fram mat för att det ska rökpausas. De som inte rökte var jag och min gubbe samt de som var ungefär tolv år och yngre. Och vi var gäster som hade med bara en liten del av förtäringen. Och som försökte få hjälpa till!

Sen har vi då själva grejen, midsommarfesten....man sjunger, dansar och leker. Det är barn med. Trodde Kvinnan. Ölburkarna samlas på bordet, ölen är viktig, nubben är viktig men nubbevisor finns inte, det är campingkultur typ Sweden Rock... Dessutom så är mansgriskulturen mycket närvarande. Den "man" Kvinnan hade med sig visade en sida som definitivt innebär mycket eftertanke... Kvällen blev sedan full, fullare, fullast och fullare ändå.

Jordgubbstårtan glömdes bort, värdinnan gick och lade sig mycket tidigt. Inte för att hon var full, nej det var hon inte, utan för att hon var trött. Utan ett ljud. Förresten, hon hade knappt sagt ett ljud på hela eftermiddan.... inte ens välkommen faktiskt. Man gör nog inte det i småland där jag var. Inte till de man inte känner sedan innan.

Visst, denna kvinna är ingen prinsessa som är oskyldig, hon fick nog i sig en del också, både en nubbe och en hel flaska vin,under dagen och kvällen. Försökte mingla lite men man pratar mest med de man känner.

Jag undrar var vuxenkulturen var någonstans, för inte var den där jag var på midsommar. Enligt min mening så krävs en portion folkvett och social kompetens om man ska vara ett bra exempel för barnen, annars ska barnen inte vara med.

Hoppas din midsommar var lite mer midsommar =)


4 kommentarer:

  1. Oj. Lät lite väl stökigt det där...

    SvaraRadera
  2. Hu, det lät inte alls bra. Vår fest var helt perfekt på alla sätt och alla hade kul. Själv kom jag inte i säng förrän strax efter fyra på morgonen och jag sa absolut välkommen till alla 21 gästerna!

    SvaraRadera
  3. Skulle förvåna mig om annat, Joanna :)

    SvaraRadera