Translate

torsdag 19 april 2012

Dåliga erfarenheter kan bli en hel spegelsal av just... Dåliga erfarenheter

Var på en bra föreläsning i går kväll.
Handlade om hur man kan jobba med stökiga grupper i skolan.
Om de tysta, osynliga elevledarna med härskarteknik.
Om de tysta osynliga eleverna som måste vara utanför gruppen bara för att... ja vad då?
Egen åsikt som hon/han vågat uttala vid ETT tillfälle kan förstöra hela skoltiden.
Se kompisen som inte vågar vara kompis i skolan... hur tar man det sveket? Förstår man det sveket?

Förtvivlade föräldrar som ser sina barn gå under....för att en unge mår så dåligt att han/hon tar ut det på andra genom våld, hot, sprida rädsla...
Alla människor speglas av sina föräldrar/viktiga vuxna och har sina spegelbilder där hemma som haft sina spegelbilder som haft sina ...

Kärleksfull uppväxt med allt vad det innebär skapar trygga barn som känner för andra och har med sig ett positivt hänsynstagande.
En uppväxt med hot och våldsamheter skapar otrygghet och rädsla. Rädsla kan vara farligt för omgivningen.

Detta är säkert välbekant för alla er förnuftiga människor som jag mött här. Jag kan bara be dig som läser om en sak; tänk på att om du hjälper barnet att övervinna rädslan med hjälp av förståelse och kärlek så kanske du slipper vara den föräldern som är anklagad för att ha en besvärlig och j....lig unge som andra föräldrar inte vill att deras barn ska umgås med... och din unge mår bra, vilket är största vinsten..

Min uppväxt var varken hotfull eller direkt kärlekslös men oron för det okända fanns där som ett tak över oss. Därför levde jag under hot om vad som kan hända om... och det var sällan kramstunder eftersom det inte var något mina föräldrar var vana vid. Jag är övertygad om att mitt eget liv med mina barn präglats väldigt mycket av detta. Jag har fått "kvitto" på det. Det är jag väldigt ledsen för. Och jag försöker verkligen ändra på det nu och framöver.

Oavsett vem det är, känd eller okänd för mig, känns det som att du behöver en kram så är det viktigt att du får den. Fysisk eller i skrift, det behöver inte vara någon skillnad. Eller vad tycker du?

1 kommentar:

  1. Så mycket kloka ord här... för visst är det viktigt för våra barn med en trygg uppväxt... viktigt med kärlek... och visst är det skönt att få en kram om man behöver - på "riktigt" eller med ord.
    Du är en klok kvinna och det säger jag utan att veta vem du är, men du har en klok inställning till livet :)
    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera